TSI-re hangolva - Volkswagen Polo menetpróba

Otthonában vezettük a hatodik Volkswagen Polót

Nagyobb és biztonságosabb lett a hatodik generációs Volkswagen Polo, tudásával túlmutat a szuperminik szegmensén, karakterével is.

Minden dimenziójában nőtt a Volkswagen Polo hatodik generációja, kellett már neki a frissítés, pontosabban a teljesen új nemzedék

Minden dimenziójában nőtt a Volkswagen Polo hatodik generációja, kellett már neki a frissítés, pontosabban a teljesen új nemzedék

Elsők között vezethettük a hatodik generációs Volkswagen Polót, no még nem itthon, de hazájában, egészen pontosan Hamburg különleges hangulatú környékén, ahol minden a hajózásról szól, ahol jól megfér a dicső múlt és a jelen rohamos gazdasága egymás mellett, és ahol a férfiak legnagyobb szerencséjére némi északi vér is csörgedezik a hölgyek vérében. Feltűnő Németország utcáin, hogy gyakori a jól felszerelt modell. Ekkor értjük meg igazán, hogy miért dobnak piacra csúcstechnológiákkal tömött és már-már bazárian felcicomázott autókat a gyártók, azon puritánabb változatok mellett, amik viszont nálunk sikeresek. Márpedig a divatból és a high-tech kiegészítőkből az új Polo sem szenved hiányt, de a kisautó-szegmens meghatározó szereplőjeként ez így is van rendben.

Volkswagen Polo VI − méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [liter]
Volkswagen Polo VI 4053 1751 1461 2548 351-1125

Közel 10 centivel hosszabb a tengelytáv, amit megérezni rajta. Akár 17 colos felnikkel is rendelhető az új Polo, azokkal is komfortosnak bizonyul, sportfutóművel 1,5 centi ültetést is adhat, no meg még jobb úttartást

Közel 10 centivel hosszabb a tengelytáv, amit megérezni rajta. Akár 17 colos felnikkel is rendelhető az új Polo, azokkal is komfortosnak bizonyul, sportfutóművel 1,5 centi ültetést is adhat, no meg még jobb úttartást

Alapként adják a hullámos ledes menetfényt a fényszórók, a full LED lámpák már felárasak természetesen. Hátul P-betűt formáznak a diódás fények Alapként adják a hullámos ledes menetfényt a fényszórók, a full LED lámpák már felárasak természetesen. Hátul P-betűt formáznak a diódás fények

Alapként adják a hullámos ledes menetfényt a fényszórók, a full LED lámpák már felárasak természetesen. Hátul P-betűt formáznak a diódás fények

Átlépve a négyméteres szent határt, elődjénél 81 mm-rel hosszabb az új Polo, 69 mm-rel szélesebb, 13 mm-rel magasabb, tengelytávja 92 mm-t nőt, csomagtere 71 literrel öblösebb. Ennyit számít egy padlólemez-váltás, ugyanis a nemrég érkezett fivérhez, a SEAT Ibizához hasonlóan a Polo is áttér az MQB platformra, amitől Golf IV méretűre cseperedett, noha saját kategóriát azért nem alakít, ahogy a németek hangoztatják. Finoman kellett hozzányúlniuk az 1975 óta több mint 14 millió eladást összegyűjtő Polóhoz, de úgy gondolom, a formatervezők megugrották a feladatot. Kimaxolták a méreteket a rövid túlnyúlásokkal, az utastér állítólag elöl 15 mm, hátul 21 mm extra fejteret ad, pedig alapvetően nagyok a kerékívek. 14 színben lesz kérhető a külső, felszereltségtől függően, ami Trendline, Comfortline, Highline és dekorcsíkokat is viselő Beats szinteket sorol.

Minimalista utastér, némileg a sofőr felé fordított középkonzollal, igazodva a VW-csoport dizájnvonalához. Számtalan színben pompázhat a műszerfal, de még az alap műanyagelemek is színezhetőek

Minimalista utastér, némileg a sofőr felé fordított középkonzollal, igazodva a VW-csoport dizájnvonalához. Számtalan színben pompázhat a műszerfal, de még az alap műanyagelemek is színezhetőek

Minden szögletes, még a pohártartók és az előrehúzható, bőrrel fedett, végre nem fémes recsegéssel felnyíló könyöklő is Minden szögletes, még a pohártartók és az előrehúzható, bőrrel fedett, végre nem fémes recsegéssel felnyíló könyöklő is

Minden szögletes, még a pohártartók és az előrehúzható, bőrrel fedett, végre nem fémes recsegéssel felnyíló könyöklő is

Megmagyarázhatatlanul más hangulatot áraszt a Polo, mint az Ibiza: a német szupermini masszívabbnak, magabiztosabbnak hat. Persze felszereltségben is többet nyújt, kisautóban például először alkalmaznak digitális műszerfalat, ami kisebb, mint a Golfban (11,7 colos), de semmivel sem rosszabb. A vékony karimájú, jó tapintású volánról és a központi infotainment érintőképernyőjéről is állítgatható. Utóbbi egyébként már-már prémium hatású, üvegfelületű, gesztusvezérlős, akár 8 colos. Meglepően sok fantáziát vittek a műszerfalba, ami fekete zongoralakk segítségével vizuálisan egybeolvasztja a két képernyőt, így a sofőr előtti részt is. Hosszú ülőlapot és jó oldaltartást adnak a Highline ülések elöl és hátul is, ami igen nagy szó és erény. Hátul is bőséges a fejtér, a lábtér viszont már passzentos, de kárpótol, hogy mélyen belesüppedhetünk az ülésekbe és lábfejünk is igen szabadon mozoghat.

Nagyon ufó a duplaképernyőktől az utastérben, nem ehhez szoktunk egy szuperminiben. A két képernyőt fekete zongoralakkal kötötték össze, így nem csak a képernyők, de a körítésük is gyorsan összetaperolható Nagyon ufó a duplaképernyőktől az utastérben, nem ehhez szoktunk egy szuperminiben. A két képernyőt fekete zongoralakkal kötötték össze, így nem csak a képernyők, de a körítésük is gyorsan összetaperolható

Nagyon ufó a duplaképernyőktől az utastérben, nem ehhez szoktunk egy szuperminiben. A két képernyőt fekete zongoralakkal kötötték össze, így nem csak a képernyők, de a körítésük is gyorsan összetaperolható

Élből 351, támladöntéssel 1125 literes a vonalzóval rajzolt csomagtér

Élből 351, támladöntéssel 1125 literes a vonalzóval rajzolt csomagtér

Hosszú ülőlapok és szellős fejtér elöl-hátul. A hátsó lábtér viszont elviselt volna még pár centit Hosszú ülőlapok és szellős fejtér elöl-hátul. A hátsó lábtér viszont elviselt volna még pár centit

Hosszú ülőlapok és szellős fejtér elöl-hátul. A hátsó lábtér viszont elviselt volna még pár centit

Míg a Trendline modellekben uralkodó lesz a puritán műanyag − még a volán is abból lesz, addig az általunk is próbált Highline szinten már végtelenül puhára habosított műanyagot találunk a műszerfal jó részén. Deréktól lefelé persze már nem ilyen fényes a helyzet, de egész finom tapintású plasztikot alkalmaztak, csak ránézésre hat durvábbnak. A legjobb, hogy minden színezhető, tehát akár a teljes ajtóborítás lehet például sötétkék vagy fehér, ráadásul ott van a méretes dekorbetét is, ami 8 színben lesz kérhető, fényes és matt felülettel egyaránt. Egyébként a Beats modell még a megszokottnál is finomabb matt felületet ad, jó érzés végigsimítani. Mégsem érződik fiatalosnak az utastér, az egész autóból árad a német rendezettség, hiányzik belőle némi szerethető szeleburdiság.

Tizennégy fényezésben, nyolcféle utastéri betéttel variálható a Polo

Tizennégy fényezésben, nyolcféle utastéri betéttel variálható a Polo

Színes, mégsem fiatalos. Hiányzik belőle a lélek, valami igazán lehetne kicsit is hibás, de minden elvágólagos. Persze ez lehet dicséret is, biztos sokan lesznek, akik épp a kiszámíthatóságot keresik

Színes, mégsem fiatalos. Hiányzik belőle a lélek, valami igazán lehetne kicsit is hibás, de minden elvágólagos. Persze ez lehet dicséret is, biztos sokan lesznek, akik épp a kiszámíthatóságot keresik

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT12b2xrc3dhZ2Vu
Bár a képen feketének látszik, ez az ajtó sötétkék és fehér műanyaggal borított

Bár a képen feketének látszik, ez az ajtó sötétkék és fehér műanyaggal borított

Egy szívó és egy turbós egyliteres benzines alkotja a hazai bevezető motorpalettát. Csak később csatlakozik hozzájuk még egy háromhengeres turbós, a 115 lóerős és az 1,0 literes CNG változat, valamint két dízel. Előbbi kapcsán magyarázat, hogy a Volkswagen továbbra is alternatívaként tekint a földgázos hajtásokra és több töltőállomásban reménykednek. Még később várható az 1.5 TSI Evo, valamint a GTI változat a maga 200 lóerős, 2.0 TSI-jével. Először erősebbik turbós háromhengeres benzinesével, a 115 lovas 1.0 TSI-vel próbáltuk az új Polót. Továbbra is meglepő, hogy mennyire minimalizálták a TSI motorok által keltett rezonanciát. Olyan halk a motorfékkel nem igazán rendelkező háromhengeres, hogy fül alapján nehezemre esett eldönteni, mikor váltsak, ráadásul hosszú a fokozatkiosztása is, városban, 50 km/h-nál, tökéletesen elvan a harmadik fokozatban.

Volkswagen Polo VI − műszaki adatok (bevezető motorok)
Volkswagen Polo 1.0 BMT (75 LE) Volkswagen Polo 1.0 TSI BMT (95 LE)
Emissziós norma Euro 6 Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 999 999
Hengerek/szelepek száma 3/12 3/12
Váltófajta/-fokozat kézi/5 kézi/5 vagy DSG/7
Teljesítmény [LE] 75 (6200) 95 (5000-5500)
Nyomaték [Nm] 95 (3000-4300) 175 (2000-3500)
Gyorsulás 0-100 km/h [s] 14,9 10,8
Végsebesség [km/h] 170 187
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 4,7-4,8 4,4-4,5 (DSG: 4,6-4,7)
CO2-kibocsátás [g/km] 108-110 101-103 (DSG: 105-107)
Saját tömeg [kg] 1105 1145 (DSG: 1180)

Bár egyelőre nem kapható a 115 lovas 1.0 TSI-vel és a 95 lovas 1.6 TDI-vel, mégis ezekkel vallott a Polót Bár egyelőre nem kapható a 115 lovas 1.0 TSI-vel és a 95 lovas 1.6 TDI-vel, mégis ezekkel vallott a Polót

Bár egyelőre nem kapható a 115 lovas 1.0 TSI-vel és a 95 lovas 1.6 TDI-vel, mégis ezekkel vallott a Polót

Korábban egy kisautóban elképzelhetetlen lett volna, hogy autópályatempónál is ilyen nyugodtan beszélgessünk a mellettünk ülővel, de akár ott, akár városban is felesleges zajoktól mentes a Polo. Többek között a nagyszerű futóműnek is köszönhetően, ami kissé sokat mozog, de komfortosan veszi az akadályokat, egyszer sem üt fel, ráadásul nagyszerűen tart tempósabb kanyarodáskor is. Utóbbi tény persze simán betudható a nagy felniknek is, de az Ibiza ballonosabb gumikon is ilyen határozott volt. Finoman adagolható a gáz és a fék, megfelelően enged a kuplung, az érzéketlen kormányzást pedig elnézzük neki. Egyébként éppen 130 km/h-ig lőtték be a zajkomfortot, felette már drasztikusan fokozódik a szél- és a motorzaj, pedig a 180 km/órába is bele tud harapni. Tényleg!

Érezhetően az 1.0 TSI motorokhoz hangolták a hatodik generációs Polót, a háromhengeres benzinesekkel minden helyzetben fickós, kulturált

Érezhetően az 1.0 TSI motorokhoz hangolták a hatodik generációs Polót, a háromhengeres benzinesekkel minden helyzetben fickós, kulturált

Dízelként, 95 lovas, 1,6 literes TDI is volt a tesztparkban, az már kevésbé illik a kisautóhoz. Városban nehézkes, alacsony fordulaton elég komolyan rezonál és erőtlen, amíg meg nem érkezik a turbónyomás. Hosszú utakon tud igazán kiteljesedni, hisz oda is szánják. Közös volt a két motorban, hogy nem szeretik az alacsony fordulatot, 1500-as fordulat alatt kevésbé sima a járás − pedig a váltásjelző korán kéri a kapcsolást, valamint, hogy még az erőt fitogtató tesztkörök alatt is takarékosnak bizonyultak. A benzines városban, a dízel városon kívül teljesített 6 literes átlag alatt. Mind a benzines hatfokozatú, mind a dízel ötfokozatú kézije ércesen, de pontosan kattan a helyére. Egyáltalán nem lazák, ezért egy fokkal jobb a váltásérzet, mint az Ibizában.

Az alap benzinesekhez és a dízelekhez 5 sebességes kézi jár, az erősebb benzinesekhez már 6 fokozatú. DSG-s Polo most nem került a kezeim közé, de olyan is lesz

Az alap benzinesekhez és a dízelekhez 5 sebességes kézi jár, az erősebb benzinesekhez már 6 fokozatú. DSG-s Polo most nem került a kezeim közé, de olyan is lesz

Ráadásul a kisautók között egyedülálló biztonsági rendszerek felhozataláról még nem is esett szó: a VW kisautója alapként adja a Front Assist rendszert városi vészfékasszisztenssel, gyalogosfelismeréssel, de rendelhető akár holttérfigyelővel, hátsó keresztforgalomra figyelmeztetővel, volánpörgetős parkolássegéddel, éberségfigyelővel és távolságtartós tempomattal is. Ha ne adj Isten mégis baleset történne, magától meghúzza a biztonsági öveket és felhúzza az ablakokat, becsukja a napfénytetőt, ütközés után pedig magától lelassít. Sőt, a Polóban már elérhető az okos stop-start, ami érzékeli, ha az előttünk álló elindult és magától indítja újra a motort. Na ezt az arzenált egyelőre nem tudják überelni a konkurensek.

Akár adaptív tempomat és automata parkolás is rendelhető a Polóba, persze felárasan, tehát autópályán és városban is biztonságos társ lehet

Akár adaptív tempomat és automata parkolás is rendelhető a Polóba, persze felárasan, tehát autópályán és városban is biztonságos társ lehet

Speckó felszereltségi szint, és erre kívül-belül felhívja figyelmünket a Beats változat. Naná, hogy bitang tisztán szól a 10 hangszóró, 300 wattnyi zene nem kevés egy ilyen kicsi testben Speckó felszereltségi szint, és erre kívül-belül felhívja figyelmünket a Beats változat. Naná, hogy bitang tisztán szól a 10 hangszóró, 300 wattnyi zene nem kevés egy ilyen kicsi testben Speckó felszereltségi szint, és erre kívül-belül felhívja figyelmünket a Beats változat. Naná, hogy bitang tisztán szól a 10 hangszóró, 300 wattnyi zene nem kevés egy ilyen kicsi testben

Speckó felszereltségi szint, és erre kívül-belül felhívja figyelmünket a Beats változat. Naná, hogy bitang tisztán szól a 10 hangszóró, 300 wattnyi zene nem kevés egy ilyen kicsi testben

Noha a csúcsfelszereltégben próbáltuk, az új Polo mindenképp kulturált, könnyed, Highline-ként például kényelmes és érezhetően fejlett is, amitől pedig a biztonságérzet is javult. Nem utolsósorban divatos, főleg R-Line csomaggal, vagy épp a 300 wattos rendszerrel szolgáló Beats változatban. A végtelenségig személyre szabható, tehát újabb értékes játékossal bővült a szuperminik népes szegmense, az új Polo kérdés nélkül ott van az elitben továbbra is. Két bevezető motorjával már konfigurálható a Polo, a szívó kezdő listaára 4 039 150 Ft, ami egyébként komoly felár az Ibizához képest, a 95 lovas 1.0 TSI alapára pedig 4 444 280 Ft. Nem szerény, de a márkától (és a piactól) megszokottan komoly kedvezményekkel érdemes számolni.

Nagyszerű motorpalettát dobtak a Polóhoz, legalábbis a két próbált motor ereje nem érződött se gyengének, se túlzónak. Mindent összevetve izzadhat a Yaris és a Fiesta

Nagyszerű motorpalettát dobtak a Polóhoz, legalábbis a két próbált motor ereje nem érződött se gyengének, se túlzónak. Mindent összevetve izzadhat a Yaris és a Fiesta

Cikk galériája

További cikkek