Az aszfalt ördöge – SEAT Ibiza menetpróba

Idehaza is bemutatkozott az új SEAT Ibiza, kipróbáltuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már hazánkban is elérhető a SEAT ötödik generációs kisautója. Az új Ibiza minden eddiginél vagányabb és sportosabb lett. Meghajtottuk, lássuk mit tud a valóságban!


Bő 30 éve, 1984-ben úgy gondolta a SEAT, hogy piacra dobja az Ibizát, amely azóta már négy generációt élt meg. A harmadik kivételével mindegyik generáció kilenc évet kapott, a harmadik csupán hatot. Talán nem sikerült kellően fényesen, és gyorsan kellett előrukkolni valami újjal. Az idén debütált ötödik generációval minden bizonnyal ilyen gondok nem lesznek, az első hazai menetpróba után lenyűgözött a kis spanyol. Úgy fordul, úgy fekszi az utat, úgy megy és úgy lassul, hogy fülig ért a szánk, amikor átfűztük magunkat a Pilisen vele.
Hirdetés


Az előző generációhoz képest sokat változott az új modell. A gömbölyded formákat inkább élesebb vonalak váltották fel, amelynek köszönhetően minden eddiginél sportosabban mutat, szemből nézve már-már Leon hatást kelt. Oldalnézetben is uralkodó a dinamikus forma, hátul pedig egy diffúzor-szerű alsó díszítő műanyagban dob rá egy lapáttal a sportosságra. Hátul egyébként kicsit úgy tűnik, hogy elfogyott a kreativitás, a lámpák mérete némileg kicsire sikerült és a dizájnon is faraghattak volna még. Megvan a jelenleg futó 1-es BMW facelift előtti hátulnézete? Nagyjából itt is hasonló érzésem van.

Méreteit tekintve nem meglepő, hogy némileg hízott az elődhöz képest. Az MQB-A0 platformra épülő új generáció 87 mm-rel lett szélesebb és minimálisan, 2 mm-rel csökkent a hossza illetve ugyanennyivel lett alacsonyabb is egyben. A tengelytáv 95 mm-rel lett nagyobb, amelynek köszönhetően hátul is kényelmesen elfér egy-egy felnőtt utas, a csomagoknak pedig a korábbi 292 helyett immár 355 liter áll rendelkezésre. A beltér amellett, hogy tágasabb lett, sportosabb megjelenést is kapott. A műszerblokk egy az egyben a jelenleg futó Leonból került át, a sportkormány bőrözése kissé kemény, de jó tapintású. Átmérője először vékonynak tűnik, a 3 és 9 óránál lévő fogáspontnál viszont kényelmes. A bütykök jó helyre kerültek, megfelelően ellátják a feladatukat, a hüvelykujjak még véletlenül sem csúsznak odébb.

Ellátmányban és extrákban is jelentős előrelépés történt. Négy felszereltségi szint áll rendelkezésre: Reference, Style, XCellence és FR. Az első kettő inkább azoknak szól, akik ésszerű áron akarnak hozzájutni az Ibizához, az XCellence pedig azt a réteget célozza, akik több kényelmet, luxust és exkluzívabb megjelenést szeretnének. A sportosság kedvelőinek egyértelműen a Szerbiában másfél hete vezetett FR szint lesz a megfelelő, amelyhez az aerodinamikai elemeken túl 15 mm-es ültetés is társul. Nem csak a hasmagasság került lejjebb, a lengéscsillapítók is feszesebbek, továbbá kétféle mód közül választhatunk: normál és sport.

Extrák kapcsán is új dimenziót képvisel a kis SEAT. A 8 colos, érintős infotainment képernyőn túl adaptív tempomat (dugóban araszoló Stop&Go funkcióval), Front Assist, újgenerációs parkolókamera, kulcs nélküli nyitás és indítás, fáradtságérzékelő és menetmód választó (eco, normál, sport, individual) is megtalálható. Szintén elérhető az Apple CarPlay és Android Auto, valamint a MirrorLink rendszerek, csakúgy mint a 300 wattos, nyolccsatornás Beatsaudio hifi.

Motorokat tekintve benzines fronton 1,0 literes háromhengeresek és egy csúcs, 1.5 TSI válaszható. Az alap egy szívó háromhengeres (1.0 MPI, 75 LE), a következő lépcsőfok az 1.0 TSI 95 és 115 lóerővel. Az 1.5 TSI később érkezik. Egyedül ebben a benzinesben fog dolgozni négy henger, teljesítménye 150 lóerő lesz. Dízelből csupán egy 1.6 TDI lesz elérhető 95 lóerővel. Az alapmodellekbe és a 95 lóerős TSI-be ötfokozatú, míg a 115 és 150 lóerős benzinesbe hatfokozatú kézi váltó kerül. Felár ellenében hétgangos DSG-vel is rendelhető az Ibiza. A hazai menetpróbán kizárólag 1.0 TSI 95 lóerős modellek voltak elérhetők, lássuk milyen volt őket vezetni!

Motorindítást követően a háromhengerességből szinte semmit nem érezni, teljesen kulturáltan, csendben jár az egyliteres blokk. Az üléspozíció annak ellenére jól személyre szabható, hogy csupán hosszában, támladőlésével és magasságában állítható az ülés. Mint a legtöbb autóban. Semmi extra, mégis kézre áll minden. A váltó könnyen jár, az útja sem hosszú, könnyű vele gyorsan váltogatni, ha olyan kedvünk van. A csupán 95 lóerő ellenére jól mozog, 2000 1/perctől a turbónak köszönhetően jól húz. A kormányzás pontos, a futómű feszes is, de egyben lágyan csillapít ha nagyobb bukkanón megyünk át. Úgy jó, ahogy van, igazi élményautót sikerült faragni az új Ibizából.

Ez mind szép és jó, de mennyibe kerül? Az 1,0 literes szívó 75 lóerővel 3,29 millióról indul, a szerényebbik, 95 lovas turbós ugyanezzel a felszereltséggel már 4,6 milliót kóstál. A Style felszereltség a legtöbbeknek elegendő ellátmányt ad, ez csak 95 lovas benzinessel érhető el, amelynél az árcédula 4,76 millióról startol. Az Xcellence 5,2 millióról indul, továbbra is a 95 lóerős motorral, ha pedig a 115-ös változatot akarjuk belőle, akkor 5,77 milliót kell kifizetni. Az FR szint ugyanennyibe fáj a 115 lóerős benzinessel. A csúcs 150 lóerős TSI és a dízelek ára egyelőre nem szerepel a listán, azok érkezése későbbre várható. A kisautók szegmensében ezekkel az árakkal nem a legkedvezőbbek közé tartozik a SEAT. Kapni hasonló autót konszernen belül, amit Skoda Fabiának hívnak, ha pedig hasonló sportosságra vágyunk, akkor ott a Mazda2 is, amely árban és élményben is közel áll az Ibizához. Akit viszont ez a forma nyűgöz le, ő válassza az Ibizát, biztos, hogy szerethető társ lesz, amely akár egy három vagy négyfős családnak is megfelelő kényelmet ad a mindennapokban.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    Jó lett,de az ára?Az alap 3,3misi rendben,de azzal csak város.De! 20 LE és egy turbó miért kerül 1,3 millióba? 5 millióért Ateca-t kapni.Inkább az.

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    Ennyit fogyaszt a tesóm 1L 6n2 poloja , nem annyira dinamikus, de azért az ember elvárná egy ilyen korszerű motortól alacsonyabb fogyasztást. Mi olyan nagy dicsőség van benne?

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    Én értem azt , hogy a seatot álliótlag letiltotta a vw a puha anyag használatáról de akkor az új Polo-ba miért használnak Dácia minőségü plasztikot? Jól meg is kérik az árát!

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    lelkesedés az azért túlzás.bár valóban inkább legyen szögletesebb (számomra), mint mindenfelé gömbölyödő,ívesen csücskösödő, de ez most már a másik véglet a mindenfelé szögletes meg ugyanúgy szögletes csücskök :))) talán mert még anno a leonnal új volt ez az irány náluk, most meg már mindegyik konszern ilyen, ugy meg túmacs. az audi oké, mert valahogy mindig élére volt vasalva, de az , h vw meg seat is ugyanilyen úgy már ja, sztem túmacs

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    “Valahogy itt is túl sok a kocka, meg egyenes…”

    Te pont ezért lelkesedsz, nem, kolléga? Vagy rosszul emlékszem korábbi vitáinkra? Ilyeneket én írtam akkor, hogy “a Seatoknak ez nem áll jól”, te meg egyet nem értésedet fejezted ki. Most mi ez a pálfordulás? 🙂

  • 2017.10.27. at 16:35
    Permalink

    valahogy itt is túl sok a kocka, meg egyenes. a golf7-nél harmónikusabb, meg jobban áll neki (de nem sportos maga a csomag). de a seatoknak meg valahogy sztem nem áll annyira jól. az fr 115 lóval meg lol.

Vélemény, hozzászólás?