Hogyan gumizzunk év közben?

Sokan még most sem tudják, hogy melyik gumit hova kell szerelni

A rendszeres gumitesztek mellett folyamtosan foglalkozunk gumiabroncsokat érintő témával. Ezúttal azt nézzük meg, hogy melyik gumit hova érdemes szerelni. Sajnos még mindig találkozunk olyan autóssal, aki nincs ezzel tisztában.

Az új nyári gumi felszerelése sokaknál nyár végéig húzódik, ugyanis a kopott télit fent hagyják tavasszal azzal az indokkal, hogy lejárják, majd aztán vesznek újat

Az új nyári gumi felszerelése sokaknál nyár végéig húzódik, ugyanis a kopott télit fent hagyják tavasszal azzal az indokkal, hogy lejárják, majd aztán vesznek újat

Tágra nyílt szemekkel csodálkoztam néhány hete azt követően, hogy egyik autóstársunk a következőt kérdezte meg egy közösségi oldal csoportjában. "Lejártam a téli gumit elöl, így oda vennék új nyárit, hátul pedig fent hagynám a kopott télit." Jó ég! Tényleg van ilyen, aki ilyet bevállal? − gondoltam magamban. Gumis ismerősöm szerint simán. Ha valóban ekkora a probléma, akkor igyekszem tenni ez ellen. Úgy látszik sokan még mindig nem látják be, hogy miként működik a fizika az autózásban. Nézzük meg, hogy miként érdemes gumizni az autót év közben, meg úgy általában.

Elmúlt a nyár, most már közelebb vagyunk az őszi gumicseréhez, mint a tavaszihoz. Ennek ellenére, akinek mostanra kopott el az a téli, amit helytelenül fent hagyott nyárra, jellemzően most még nem vesz télit. Tegyük fel, hogy vesz négy új nyárit. Igen, ezt így kellene csinálni! Gumit négyesével érdemes cserélni, hiszen minden a gumiabroncson múlik. Az ökölszabálynak tekinthető négy tenyérnyi felületen kell átvinni akár több száz lóerőt, ekkora felületen terhelődik át az autó tömegének egy része fékezéskor és kanyarban. Nem a szélesebb gumitól meg a felnitől, a spoilerektől, szárnyaktól, légszűrőtől és sport kipufogótól lesz jobb az autó menettulajdonsága, kezelhetősége, hanem elsősorban a gumitól. Ha nincs egyensúlyban a négy keréken a tapadás, akkor könnyen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk.

Új gumit a hajtott kerékre. Gondolják sokan. Akinek hátul hajt az autója, ott helyes a feltételezés, fronthajtás esetén viszont nem ajánlott előre tenni az újakat, hátul pedig fent hagyni a kopottakat

Új gumit a hajtott kerékre. Gondolják sokan. Akinek hátul hajt az autója, ott helyes a feltételezés, fronthajtás esetén viszont nem ajánlott előre tenni az újakat, hátul pedig fent hagyni a kopottakat

Lehet spórolni, sőt jó is, ha évente cserélgetjük az első és hátsó gumikat, így nagyjából egyszerre fognak elkopni, a csere így az egész garnitúrára szól majd, ha elértük a minimális profilmélységet. Felmentést ez alól csak azok kaphatnak, akiknek eltérő szélességű abroncs van elöl és hátul. Ott nincs erre lehetőség, nekik sűrűbben kell cserélni, elsősorban a hajtott keréken lévőket. Na de mi van akkor, ha mégis úgy adódik, hogy csak egy pár új vagy jobb állapotban lévő gumit tudunk megfizeti? Ilyenkor nagyban függ, hogy hol hajt az autó, ennek megfelelően kell választani, gondolják sokan.

Lehet, hogy a profilmélység még rendben van, 5-7 szezon után viszont elöregszik a gumi: ugyanúgy csökken a tapadása, mintha teljesen kopott lenne

Lehet, hogy a profilmélység még rendben van, 5-7 szezon után viszont elöregszik a gumi: ugyanúgy csökken a tapadása, mintha teljesen kopott lenne

Elsőkerekes autónál elöl, hátsósnál hátul legyen az új, jobban tapadó abroncs − vélik sokan. Ezzel kapcsolatban annyi a gond, ha elsőkerekes autónk van és elöl jól tapad a gumi, hátul pedig kevésbé, akkor esős időben, de akár szárazon is, ha kellően nagy a tempó, könnyen megforoghatunk az első körforgalomban vagy élesebb kanyarban. Értem én, hogy elöl hajt, meg oda nehezedik fékezéskor a nagyobb tömeg, ezért akarjuk, hogy ott nagyobb vonó vagy fékező erőt lehessen átvinni, de kanyarban oldalirányban hatnak az erők és a hátsó guminak is nagyjából az elsővel megegyező tapadást kell átvinni, különben megcsúszik. Ha pedig hátul csúszik, azt sokkal nehezebb megfogni, mintha az elejét tolná, meg aztán elöl sokkal hamarabb érezzük a csúszást, gyorsabban tudunk rá reagálni.

A peres gumik drágábbak és hamarabb is kopnak. Érdemes ezzel is számolni, ha az a cél, hogy látványos legyen az autó. Jól mutat, de költséges!

A peres gumik drágábbak és hamarabb is kopnak. Érdemes ezzel is számolni, ha az a cél, hogy látványos legyen az autó. Jól mutat, de költséges!

Ilyen szempontból az jár jobban, akinek hátul hajt az autója, ugyanis ha oda teszi az új, jobban tapadó abroncsokat, akkor elkerüli a túlkormányzottságot. Persze neki is lesznek gondjai kanyarban vagy fékezéskor. Előbbi esetben az autó alulkormányzottá válik, azaz a kanyar külső íve felé tolja az orrát, ez viszont az esetek többségében egy gázelvétellel kontrollálható. Az alulkormányzottság sem kellemes, de jóval egyszerűbb korrigálni, mint amikor túlkormányzottá válik a vas alattunk. Tény, hogy ilyenkor a fékezés hatásfoka is romlik, hamarabb megcsúszhatnak az első kerekek, ami elsősorban az ABS nélküli autóknál jelent majd gondot. Éppen ezért ajánlott, hogy mind a négy gumit egyszerre cseréljük, ha pedig csak párban tudjuk, akkor az újabbakat tegyük hátra. Sem nyáron, sem pedig télen nem ajánlott a nyári és téli mintázatok keverése, legyen mindenhol az adott évszaknak megfelelő. Aranyszabály (és egyben előírás is) még a tengelyenkénti azonos mintázat, azaz a jobb és bal oldal között ne legyen semmiféle eltérés. Ha ezeket betartjuk, akkor az egyik legfontosabb dolgot kipipálhatjuk a biztonságunk érdekében.

A mintázatra is érdemes odafigyelni. Tengelyenként azonosnak kell lenni, a legjobb viszont, ha mind a négy keréken megegyezik

A mintázatra is érdemes odafigyelni. Tengelyenként azonosnak kell lenni, a legjobb viszont, ha mind a négy keréken megegyezik

Cikk galériája

További cikkek